tisdag 9 februari 2010

Tema-trio olycklig kärlek


Olycklig kärlek i litteraturen- efterfrågas av Lyran. Vad ska jag dra till med här? Jo- det får bli ett "säkert kort" som nummer ett nämligen
1. Madame Bovary av Gustave Flaubert. Tala om elände och eländes elände och kärlek som blir mer och mer komplicerad och förödande. Jag tycker mycket om Madame Bovary- (boken alltså) -kanske beror det på att jag såg den filmatiserade versionen med Nyree Dawn Porter i huvudrollen för många år sedan- (en annan serie jag skulle vilja se om.... nostalgi, nostalgi....). (Och jag har läst boken- på franska dessutom- men det hade jag inte klarat av utan en alldeles förträfflig och synnerligen inspirerande lärare vid namn Kerstin Schlyter).
-
2. Förra veckan läste jag ut Antonia Frasers vackra bok om hennes älskade Harold Pinter (det var en lycklig kärlekshistoria) - i min hylla har jag Frasers bok om Charles den II av England. Han hade en drottning också- henne var det synd om. Katarina av Braganza. Inte kan det ha varit lätt att leva med denne kvinnokarl. Olycklig var Katarina säkert många gånger.
-
3. Victoria Benedictsson och Georg Brandes (1949) - av Fredrik Böök. Verkligheten är ofta både bättre och hemskare än dikten. Victoria Benedictsson tog sitt liv den 22 augusti 1888 på ett hotellrum i Köpenhamn-djupt olycklig och sviken av sin stora förälskelse och kärlek- Georg Brandes. På hennes gravsten finns inskriptionen "Implora pace".

1 kommentar:

Lyrans Noblesser sa...

Bovary ska jag försöka ta mig genom detta år. Och visst är Victorias öde intressant. Man undrar vad som är sant bland allt som sägs.