torsdag 11 februari 2010

I fikonträdets skugga- lyrik från Angola



Ett lite annorlunda lyrik-fynd gjorde jag igår. På "Bibliotekets vänners" utförsäljningshylla hittade jag en diktantologi. Angolansk lyrik i urval och tolkning av Arne Lundgren. Fabians förlag. (Utgivningsår 2008). Ett trettiotal författare får här komma till tals med läsaren- dessutom ingår ett förord som ger goda inblickar i Angolas tragiska historia. (Jag är själv gammal nog att minnas den portugisiske diktatorn Salazar).

-

Historia (av Tomàs Jorge)

-

Det finns ingen sol

Det finns inga skuggor

Det finns ingen natt

Bara hav och månsken

i en obestämd timma

men från havet kom rösten

av benknotors rasslande

av karavellers skrov

Och ingen visste

att skilja

de svartas ben

från de vitas.

-

Ett vitt segel fanns där

det flämtade sakta

men fyllt av sånger om fred.

"Talamungongo" är en samling av Jorges verk. Jag undrar om den finns att läsa
på något annat språk än portugisiska. Det ska jag försöka klura ut....
-
En länk (och jag förstår bara delar själv men kanske någon annan kan ha glädje av dessa rader).

2 kommentarer:

Bai sa...

Spennande!

Hermia Says sa...

Tack för påfyllning i lyrikförrådet!