fredag 26 februari 2010

Böcker, böcker


Nej, inte är det som förr- med bok-rean, vill säga. Då fick man kataloger i god tid. Man såg med stor spänning fram emot att få bocka av och sedan stå och trängas i svinottan.
-
Nu känns det som om institutionen har överlevt sig själv-och jag, för egen del, har totalt tappat intresset.
-
Ett paket från Ad-Libris har jag visserligen hämtat idag men det var mest "vanliga böcker"- den enda reaboken var en pocket-bok med en del av Samuel Becketts dikter i översättning. (Enligt baksidan på boken "den mest kompletta samling som utgivits av Becketts lyrik).
-
Mitt paket innehöll mest poesi: en pocketutgåva av Gunnar D Hanssons dikttrilogi "Olunn- Lunnebok- Idegransöarna.
-
Inger Christensens "Sommerfugledalen" (den har jag verkligen längtat efter)
-
Kjell Espmark- "Det enda nödvändiga- dikter 1956-2009". Kjell Espmark är medlem av Svenska Akademien. Jag är mycket nyfiken på hans diktning som jag inte alls känner till.
-
Yvonne Veras "The Stone Virgins" låg också i mitt paket. Läs Sörens inlägg om henne här. (Han har läst en annan av hennes böcker).
-
Nu har jag att läsa......

4 kommentarer:

Søren sa...

Bogudsalget i Danmark er også blevet aldeles ligegyldig. I gamle dage købte jeg for tusindvis af kroner. Jeg tror forlagene heller brænder gamle oplag end at sælge ud af dem på udsalg.

Glæder mig til at læse hvad du mener om Veras "The Stone Virgins". Og tak for linket. Jeg synes hun er meget interessant, og håber ikke det var en enlig svale jeg fik fat i.

Lilla O sa...

Tycker om Lunnefåglar. Längesedan jag läste Gunnar D. Hade honom som lärare när jag läste littvet. Sympatisk man som introducerade mig för Tranströmer.

lustigkulle sa...

Håller med om bokrean - förr var det festligt. Vår bokhandel hade inte tagit hem så mycket - men det blev ändå "Det susar i säven" till minstingen och några historieböcker: Om Descartes, 1300-tal och spanska inbördeskriget. Och jag ska köpa Cecilia Lindqvist "Qin" idag - för att hon skriver så engagerat och för att den är så vacker.

Grattis till fjärilssonetterna!

Ingrid sa...

Sören: Jag ska läsa Vera med stort intresse. Jag har också en känsla av att många böcker bara kastas bort i stället för att säljas ut till fömånliga priser. Trist och upprörande.
Lilla O: Vad jag avundas dig som har haft en så intressant lärare! Jag har bläddrat lite i Lunnefåglar och känner att jag säkert kommer att tycka mycket om!
Lustigkulle: Jag tycker också så mycket om Cecilia Lindqvist- jag har hennes bok om kinesiska tecken och jag har läst lite i "Qin" (den lånade jag på biblioteket. Hon är verkligen kunnig och mycket engagerad.