måndag 8 februari 2010

Afrika-resa

( Kartan är från år 1890.)
Jag tänker följa med på en stor del av den av Bibliophilia organiserade resan till Afrika. Spännande ska det bli! Jag har "tjyvstartat" med "Allah gör som han vill" av Ahmadou Kourouma (den skulle jag egentligen inte läsa förrän i slutet av mars). Jag väntar lite med att skriva ner mina tankar om just den boken (utgiven på Bokförlaget Tranan). I stället har jag raskt hoppat över till "Changes" av Ama Ata Aidoo. (Läs här vad Sören tycker om boken)- och jag hoppas kunna kreta ner några raden om den också snart.
-
Det är inte alldeles enkelt att hitta böcker av just afrikanska författare men det finns en serie - utgiven av Heinemann www.africanwriters.com - där kan man bli inspirerad (om man inte har något emot att läsa på engelska förstås).
-
I morse letade jag med ljus och lykta på biblioteket och hittade inte mycket. Jag kom hem med "Jag har hört kamelerna sjunga" av Marianne Ahrne och "Sydafrikas historia" av Robert Ross (utgiven på Historiska Media). Jag var på väg att låna hem en reseguide till Botswana också men nu har det slutat med att jag köpt den här i stället. Jag vet inte ett dyft om boken- så "qui vivra verra".

4 kommentarer:

Bai sa...

Dette blir spennande å følgje med på. Eg tenker også stadig på at eg skulle ha lese meir afrikansk littertur, men eg synest mesteparten av litteraturen kor handlinga utspelar seg i Afrika er skrive av vestlege forfattarar frå land som har kolonisert statane. Det er ofte vanskeleg å finne afrikanske bøker som er skrive av afrikanarar. Men eg har Kouroma i huskelista mi på biblioteket nå.

Ingrid sa...

Jag skulle önska att fler böcker av afrikanska författare blev översatta till svenska... Kouroumas bok är mycket tänkvärd och lärorik- dessutom är språket klart annorlunda. Jag rekommenderar verkligen "Allah gör som han vill".

Bibliophilia sa...

Kul att du har blivit så inspirerad! Det var det jag hoppades på. Jag har knappt läst någon afrikansk litteratur och kände att det var dags att ändra på det.

Ingrid sa...

Ja, inspirerad har jag verkligen blivit. Du ska har stort tack, Bibliophilia, för alla de böcker du tagit fram till din resa!