onsdag 27 januari 2010

Tema-trio iskyla


Veckans tema-trio från Lyran ska handla om iskyla... brrrr (som om det inte räckte med att sticka näsan utanför dörren). Tre böcker som utspelar sig i sträng kyla var det....
1. Något av det kallaste jag kan tänka mig är Ryssland under vintertid. Man behöver inte åka långt in i det stora landet för att riskera att mötas av iskyla- och under belägringen av Leningrad var iskylan något mycket påtagligt och mycket dödande. I "The Madonnas of Leningrad" av Debra Dean får vi följa med Marina som som gammal minns hur hon uthärdade flera vintrar i Leningrad under 40-talet- hur hon överlevde mot alla odds- och dessutom kunde hjälpa till att rädda mängder av oskattbara tavlor i Eremitaget. Jag tycket mycket om den här boken.
-
" The first snows have come early this year. It is only October, but already there are fifty millimeters on the roof. On the radio, the snow is heralded as a good sign because it means winter is coming, and winter has always been Russia's salvation. It was the Russian winter that turned back Napoleon, and now, they say, it will keep Hitler out of Moscow."
-
2. År 1658 tågade den fete kungen över Stora Bält (att isen höll för honom och stackars häst, säger jag ). Is var det gott om det året. Om Tåget över Bält har Lars Ericson Wolke skrivit.
De som bor i Malmö kan beskåda erövraren på Stortorget. Jag avstår gärna. Jag tillhör inte Karl den X Gustavs beundrarskara.
-
3. Ytterligare en faktabok. "The Children's Blizzard" av David Laskin. År 1888 miste över 100 barn livet i en katastrofal och oväntad snöstorm som svepte fram över prärien i USA. David Laskin har skildrat hela förloppet på ett mycket ingående och skickligt sätt. Boken är ett skrämmande dokument över hur människan alltid är i händerna på naturen.

Inga kommentarer: