tisdag 12 januari 2010

Bladvändare- tema-trio


Lyran vill ha förslag på bladvändare den här veckan. Jag har botaniserat bland hyllorna här i huset och konstaterar att jag helst vänder blad ofta när det rör sig om verklighet. Jag tycker faktiskt att verkligheten väldigt många gånger överträffar dikten (om än inte alltid).
-
Mina tre val kommer från "fakta"-hyllorna.
1. Förra året läste jag om en mycket stark kvinna som slogs för sina rättigheter med näbbar och klor- mot alla odds. Susette Kelo vågade en fight mot "City Hall". I boken
Little Pink House får vi följa hennes kamp- otroligt spännande.
-
2. Om rättssystemets alla hemska felsteg och hur en oskyldig människa drabbas finns att läsa i John Grishams "The Innocent Man" Den boken var skrämmande och upprörande- omöjlig att släppa.
-
3. David McCullogh var en stor skildrare av "US History"- jag har flera av hans böcker i mina hyllor. En av de bästa han skrivit är biografin om Harry S Truman. Truman är en president som har blivit väldigt svartmålad men McCullogh får fram en mycket nyanserad och som jag känner det rättvis bild av denne kontroversielle president. "The buck stops here" förknippar jag för evigt med Harry S. Sammanfattningsvis- en otroligt välskriven och intressant biografi- den går inte att släppa....

Inga kommentarer: