måndag 25 januari 2010

Bibliotekets magasin


Jag har varit på besök i ett biblioteksmagasin. Hmmm.... det var allt ett magert utbud tycker jag. Kanske detta bibliotek inte är särskilt representativt vad gäller antalet böcker och urvalet. Två volymer Faulkner fanns- några volymer Goethe och en del Hjalmar Bergman (bland annat Jag, Ljung och Medardus) plus ett par klassiker till- mest förvånande var att se så mycket relativt ny litteratur på magasinet. (Östergrens "Orkanpartyt" bl a).
Jag "kramar" just nu "Ett liv" av Guy de Maupassant (jag funderade på att låna hem Marianne Ahrnes "Äppelblom och ruiner" också.). Marianne Ahrne är en spännande kvinna (och henne vill jag skriva om snart- det känner jag.) Biblioteket jag besökte är inte jättestort men betydligt större än det där jag vanligen lånar mina böcker (jag har en känsla av att "mitt" bibliotek har betydligt flera intressanta böcker på sitt magasin).
-
På väg ut passerade jag "aktualitetshyllan" - och jag nappade raskt åt mig "Porträtt av modern som ung" av Christian Delius . Tiden i boken är 1943 och minnen från Nord-Tyskland blandas med intryck från Rom. (Bokförlaget Tranan står bakom utgivningen).
"Tom är död" av Marie Darrieussecq hamnade också i min lånehög tillsammans med del 1 av Doris Lessings självbiografi "Under huden". Jag undrar nu när i hela fridens namn jag ska hinna läsa allt..... Hur som helst- det blev en bra blandning av Tyskland, Frankrike och England. (eller ska jag säga det engelska imperiet för Lessing växte ju upp i Rhodesia).

5 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Är detta en autentisk bild av magasinet? Tja, det verkar ju i alla fall finnas plats att magasinera mer (och det är ju trots allt trevligare än att slänga böckerna)!

(Och det där med att Östergrens Orkanparty redan fanns i magasinet? Hur var det nu med att titlar placerades där när de inte blivit utlånade på 10 år? Eller kanske Östergrenboken var en dublett som inte behövdes?)

snowflake sa...

Lessings självbiografi är underbart bra! Om du misstänker att dne ska kastas så får du ta ditt ansvar och stjäla den.

Ingrid sa...

Vixxtoria: Nej bilden är inte autentisk- magasinet jag besökte låg i en mörk källare- och var föga fotogenique... Jag får innerligt hoppas att Orkanpartyt fanns i flera ex.
Snowflake: Då ser jag verkligen fram emot läsningen av Lessings självbiografi. Lessing är en "skrap dame" som di danske säger.... och... om jag får nys om att boken ska kastas så norpar jag den. Absolut!

lustigkulle sa...

Det är sorgligt att böcker är färskvara också på biblioteken. Men jag känner igen det - åtminstone varannan av mina förfrågningar på vårt bibliotek visar sig vara magasinerad. Samtidigt är det allt svårare att få tag på viss litteratur i bokhandeln om man inte är med och köper en ny bok snarast efter att den kommit ut. Gäller framförallt lyrik och klassiker.

Förslag 1 - Större och fler bibliotek!!!
Förslag 2 - Böcker som förlagen inte längre orkar hålla för försäljning i pappersformat ska ges ut som e-bok. Så att de finns i något format för oss som inte hann med när de var nya.

Ingrid sa...

Hear, hear Lustigkulle! Väldigt trist framför allt att det är så svårt att hitta klassiker. (Lyrik också men där har jag gett upp hoppet... sorgligt nog..... ) Det borde banne mig vara lag på att ha i alla fall en viss mängd (och flera än en handfull) klassiker på varje bibliotek.