måndag 21 december 2009

Pierre Magnan och "La Maison Assassinée (Stenängeln)



Pierre Magnan är en mycket intressant författare. Tyvärr finns inte mycket av honom översatt till svenska- men i våras gavs hans barndomsskildring ,Kyndelälskaren ,ut av Elisabeth Grates förlag. (Det är en av de allra bästa böcker jag läst under det gångna året!).

-

Magnan har tidigare skrivit mest deckare/mordgåtor. Jag har precis läst ut "La Maison Assassinée" (med visst besvär eftersom franskan här inte är den lättaste). Boken finns dock i svensk översättning (fast i gammal utgåva- från år 1986)- Stenängeln- heter titeln då. Berättelsen har filmats också (och jag vågar nog inte se filmen för handlingen är verkligen otäck....). Detta är ingen deckare- det är däremot en mycket invecklad mordgåta.

-

Ond, bråd död.... en hel familj blir brutalt mördad sånär som på ett treveckors spädbarn- Séraphin. Handlingen utspelar sig mest i början av förra seklet och som alltid när det gäller Magnan- i Provence.

-

Séraphin Monge är på jakt efter sina föräldrars (och syskons) mördare- och det är en mycket skrämmande och psykologisk studie i en utsatt, plågad människas sökande efter hämnd och rättvisa. Séraphin kommer tillbaks till sitt föräldrahem efter kriget (första världskriget)- i jakten på mördaren (mördarna). Huset river han ner sten för sten.... och så blottläggs också hemligheter... den ena efter den andra. Mord planeras- och utföres men inte på det sätt som Séraphin hade tänkt sig....

-

Det som fascinerar mig mest är karaktärsbeskrivningarna.... och Magnans rika språk- det riktigt vindlar ibland.... Jag skulle verkligen önska att flera av Magnans böcker blev översatta till svenska.

2 kommentarer:

Jan Auer sa...

Hej Ingrid
Det var ett tag sen att jag läste din blogg Ingrids boktanker. Jag tänkte gå systematiskt att gå genom dina äldre bloggen för jag gillar en del av samma böcker du relaterar till.
Jag stötte på Piere Magnan redan 2009 och kom ihåg en del av hans böcker. Men boken som är min absoluta favorit är hans ungdoms skildring Kyndelälskaren ( L’amant du poivre d’âne). Har läst den flera gånger

Ingrid sa...

Jan: Tack för din kommentar. Pierre Magnan är en mycket intressant författare och hans ”Kyndelälskaren” är en favorit även hos mig.