lördag 12 december 2009

Nostalgi från barndomen....



När jag var barn brukade min farmor mycket ofta passa mig. Farmor bodde på Hospitalsgatan i Malmö i en mycket liten lägenhet (Ett rum och kokvrå). Det fanns inga böcker där men väl veckotidningar. Det var tidningen Vi och Hemmets Veckotidning som var vanligast förekommande. I Hemmets Veckotidning fanns det alltid en följetång (eller två...)- Jag minns att Birgit Th Sparres namn ofta förekom som upphovsman(kvinna). Det var romantiska berättelser från "bygden". Jag kan tänka mig att böckerna som följetängerna baserade sig på såldes i många exemplar på den tiden.

-

Häromdagen fick jag syn på den här lilla boken (som jag i det närmaste har läst ut) "Flickan från Ingenstans"- den ger en väldigt fin bild av människan och kvinnan Birgit Th Sparre. En mycket berest dam var hon- och mycket priviligierad också. Många böcker skrev hon- de flesta handlade om hennes hembygd- trakterna runt Ulricehamn och sjön Åsunden. (Historiskt intressant plats...). "Flickan från Ingenstans" är en trevlig biografi- jag har inte helt läst ut den ännu, som sagt, men har inte många sidor kvar.

-

Birgit själv sa "... författarinna är jag inte. Jag skriver bara böcker. Det är skillnad det!"

Agneta Tjäder har skrivit om Birgit Th Sparre. Förlaget heter Hjalmarson och Högberg.

-

Det är nästan så att jag har lust att läsa en av de där överromantiska romanerna också....Kan man kalla det för gamla tiders "chick-lit" eller är det vanvördigt att säga så? Hur som helst- nostalgi i massor - det känns det som.

2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag tycker "gamla tiders chick lit" är en alldeles utmärkt beteckning! Jag läste mycket av henne när jag var i 12-13-årsåldern. (Och jag hade faktiskt förmånen att tillbringa några nätter på Sparresäter, ett av de där herresätena i gårdarna runt sjön. Det var förvandlat till någon slags konferensanläggning redan 1986 då jag besökte det, men det låg vackert där vid sjön.)

Jag läste under samma period också många av Anna Sparres historiska romaner. De är släkt på något komplicerat sätt, de två författarna, men jag kommer inte riktigt ihåg hur.

Ingrid sa...

Jag skulle också vilja se de där fina platserna! Jag har aldrig läst något av vare sig Birgit Th eller Anna - just nu ligger en pocketversion av "Gårdarna runt sjön" in min "korg" hos AdLibris. Av Anna Sparre finns det en hel del på mitt bibliotek. Jag tänker ta mig en titt där i morgon. Tack för tipset!