söndag 13 december 2009

Fernando Pessoa - Ode till havet



Inspirationen till att läsa "Ode till havet" kommer från

On Word Arts.

Pessoa är en av de många författare som blivit känd och älskad först efter sin död.

Mina ord skulle inte kunna göra rättvisa åt den här diktsamlingen- jag är förstummad....

-

Mysteriet i varje avfärd och varje ankomst,

den smärtsamma instabiliteten och det ofattbara

i detta omöjliga universum,----

----

Å, morgonens svalka vid ankomsten

och morgonens blekhet vid avresan,

när det knyter sig i magen på oss

och en vag känsla som påminner om rädsla-

den nedärvda rädslan för att bryta upp och ge sig iväg,-----

----

Ut på havet, ut på havet, ut på havet, ut på havet!

Å sjösätt mitt liv i havets vågor till vindarnas sus!

6 kommentarer:

Bai sa...

Der minde du meg på at eg skal lese meir Pessoa. Det har eg tenkt på før.

Lustigkulle sa...

En gång i tiden kunde jag tillräckligt mycket portugisika för att kunna läsa Pessoa - kanske skulle man försöka liva upp de kunskaperna igen! Han är bra, inte svår.

Ett angenämt projekt!

Ingrid sa...

Bai- Pessoa ska jag själv se till att läsa mera av
Lustigkulle: jag blir avundsjuk på dig som behärskar portugisiska... ett väldigt vackert språk (och lite annorlunda.)

On Word Arts sa...

Det glädjer mig mycket att du läst och uppskattat samlingen. Som du säger; man blir förstummad. Den känns även som en samling som man kommer att komma tillbaka till mången gång. Jag passar på att tacka för Adorno-uppslaget och hoppas att du skriver om den när du läst färdigt.

Lustigkulle sa...

Nej - det sorgliga är att jag inte längre gör det. Bodde som 14-åring i Brasilien med min familj. Vi hade en fantastisk lärare i portugisiska i skolan. Han läste Pessoa för oss. Och de brasilianska författarna också förstås. Men jag har inte underhållit kunskaperna och det är så länge sen.

Ingrid sa...

On Word Arts: jag lovar att blogga om Adorno- jag känner att den är värd mycket eftertanke under läsningen så det kan ta ett tag innan jag känner att den är "mogen" för mina tankar.
Lustigkulle: Kanske du kan skriva lite om brasilianska författare? Det skulle vara väldigt intressant-Clarice Lispector är den enda jag kommer på nu på rak arm...