torsdag 17 december 2009

Bokfrågornas ABC- bokstaven D

Dags för en ny bokstav i Lilla O:s enkät. Bokstaven D.
-
1. Deckare säljer som smör inte bara i Sverige. Vem är din favortiförfattare i genren? Vem är din favoritperson i deckarvärlden?
-
Uj,uj,uj.... deckare är inte min favoritlektyr men visst läser jag deckare ibland. Jag gillar engelskt... så slår väl till med PD James. Favoritperson i deckarvärlden? Jag rör mig nu in i riktning mot TV-seriernas värld- Foyle är min favorit. Absolut. Han är verkligen engelsk ut i fingerspetsarna- lugn och sansad- inga "exter" här inte.
-
2. Jag är ingen storläsare av drama, men det händer. Främst var det under mina litteraturstudier som jag fick i mig en del. Vilken är din favoritpjäs? Har du läst eller sett den, eller kanske både och?
-
Detta var mycket lätt att svara på. Min favoritpjäs av alla är "En folkefiende" av Henrik Ibsen. Jag har både sett (på Intima teatern i Malmö en gång för mycket länge sedan) och läst den. En ständigt lika aktuell pjäs.
"Stockmann har nå valget mellom å gjenopprette tilliten til badeanstalten eller å sette arven over styr. Han velger å holde fast kurs, og i stedet for å flykte fra byen, bestemmer han seg for å bli og kjempe for sannheten, uansett pris. Han konkluderer med at «den sterkeste mann i verden, det er han som står mest alene».
-
Den här pjäsen kan jag läsa hur många gånger som helst (och bli lika upprörd över Stockmanns öde varje gång- samtidigt som jag hyser den största beundran för honom- (och för alla som har modet att gå mot strömmen och det som verkar vara den bekvämaste lösningen.)
-
3. D som i dumburk. Böcker blir inte sällan tv-serier. Vilken är din favoritserie med en litterär förlaga?
-
Just nu känns serien om John Adams som ett aktuellt och bra val. Serien baserar sig på historikern David McCulloughs bok om en av de första amerikanska presidenterna (Adams var nummer två i ordningen) och en av författarna till självständighetsförklaringen.
-
4. Det är redan december. Berätta om en bok som utspelar sig i december eller i alla fall på vintern.
-
Agneta Pleijel har skrivit "En vinter i Stockholm". Citat:"I november är Stokholm obeskrivligt, en dödsseglats in i vintern."

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag undrar om jag nånsin läst om En folkefiende ordentligt? Hm... Det kan i alla fall lätt åtgärdas om man som jag har en jättefin utgåva med Ibsens samlade verk.

Och Agneta Pleijel! En vinter i stockholm tyckte jag också mycket om. Just nu ligger båda hennes böcker Syster och bror och Komedianten här och väntar på läsning. Jag har lagt dem i akuta högen, men också den börjar bli för hög. För visst är en meter akuthög i högsta laget?

Ingrid sa...

Vixxtoria- en akuthög på en meter är för hög- tyvärr är min akuthög också av den dimensionen....och jag har tryckt på en "send"-knapp igen så nu ska jag ut i "fyket" och hämta ett bamsepaket på Ica (det är där posten finns numera ).
PS Jag är mycket förtjust i Pleijel, jag också.

Vixxtoria sa...

Ja, det är mycket fyk i Skåne idag, men lugnare än igår på vägarna. (Folk har förmodligen just kommit hem från jobbet de åkte från igår.)

Ta det försiktigt i snön, och gå med vinden i ryggen!