måndag 2 november 2009

Tema-trio "bok blir film"


Lyran söker efter böcker som blivit till film i veckans utmaning.
Jag lägger upp ett tema i temat- och det blir krigsfilmer baserade på kända/bästsäljande böcker.
1. Pimpernel Smith - med Leslie Howard i huvudrollen är en oförglömlig film (kanske inte direkt en krigsfilm men den handlar det som skulle trappas upp till krig i alla fall.....). Pimpernel Smith baseras på Baronessan Orczys böcker om "Röda Nejlikan" - mannen som räddade adelsmän undan giljotinen under franska revolutionen. I filmen Pimpernel Smith är den klassiska repliken (när "Nejlikan" försvunnit i dimman "Don't worry we will all come back"!) Jag gillar Röda Nejlikan- både i gammal och modern form. En verklig klassiker av den gamla, fina sorten!
-
2. På Västfronten intet nytt - boken skriven av Erich Maria Remarque och filmatiserad flera gånger. Jag har inte sett alla filmerna men jag känner att den här boken är svår att göra rättvisa på film- och de filmer jag har sett har icke levt upp till bokens standard. På Västfronten intet nytt är en av mina absoluta favoritböcker- och skulle helt klart komma med på min "topp 50-lista".
-
3. Michael Shaara skrev boken "Killer Angels" den kom ut 1974 och blev genast en stor bästsäljare i USA (fick Pulitzerpriset 1975). Så småningom filmatiserades den också med titeln "Gettysburg"- för det är just det stora slaget som "Killer Angels" handlar om. Gettysburg blev vändpunkten i det amerikanska inbördeskriget. Jag tycker om boken men filmen är mäktig.... (Ted Turner finansierade den och den måste ha konstat "mega bucks" att göra.) Det här slaget varade i tre dagar och dag tre utmynnade i en hemsk massaker - genom Lees beslut att genomföra vad som sedan kallades för "Pickett's charge". Porträtten av aktörerna i slaget tycker jag är mycket väl gjorda- både i bok och film. (Och visst... man kan kanske i vissa delar kalla det för amerikansk pekoral men jag tycker ändå om....)

4 kommentarer:

snowflake sa...

De här ska jag tipsa min sambo om. Tänk alla krigsfilmer jag sett med honom...

Lyrans Noblesser sa...

På Västfronten intet nytt har jag bara läst. Det var mycket länge sedan undrar om den skulle klara en omläsning?

Ingrid sa...

Snowflake: Jag har själv en faibless för krigsfilmer- Gettysburg är en av de bästa (i mitt tycke). Lyran: På Västfronten intet nytt är en bok som definitivt klarar omläsning (och själv har jag väl läst om den säkert tio gånger om.... :-)

Søren sa...

Den røde Pimpernel, uforglemmelig, også bøgerne af Baronesse Orczy :-)

"They seek him here, they seek him there
Those Frenchies seek him everywhere
Is he in heaven or is he in hell?
That demned elusive Pimpernel"