fredag 13 november 2009

Nobelpris- nobelalfabet-bokstaven "D"


Lyrans nobelalfabet: bokstaven "D".
-
Jag skriver : Grazia Deledda .. och... jag kan riktigt känna hur min mamma i sin himmel fnyser högt- ack ,vad hon alltid pratade om just denna nobelpristagare och hur "tossiga de måste ha varit i akademien" just det året (1927). Naturligtvis väckte detta mitt intresse en gång för ett antal år sedan och jag har faktiskt läst en bok av damen i fråga- men... glömt bort både titel och handling. Kommentarer är förmodligen överflödiga och min kära mor hade säkert rätt..... Kanske finns det andra uppfattningar? Det skulle vara roligt att höra- fast jag misstänker att Deledda är inskriven i "glömmeboken" som man säger här nere i södern.
-
Motiveringen som Deledda fick: ...." för hennes av hög idealitet burna författarskap, som med plastisk åskådlighet skildrat livet på hennes fäderneö och med djup och värme behandlat allmänt mänskliga problem."
-
Så över till nutid... den författare som jag helt spontant tänker på nu är Margaret Drabble. När jag var mycket ung läste jag hennes "The Millstone" och blev helt betagen- i min hylla har jag fortfarande ett slitet pocket-exemplar. En annan favorit av henne är "The Radiant Way"- en bok som också grep mig mycket- i en scen blir en journalist tillfångatagen av de röda khmererna- och när han lämnas åt sitt öde sitter han bara helt stilla och läser Rimbauds dikter.... Just de sidorna i boken har etsat sig fast i min hjärna.
-
Min motivering för Drabble: för hennes aldrig sinande flöde av underbara historier och gripande öden.

6 kommentarer:

snowflake sa...

Vad synd att det ska fnysas just åt en av de få kvinnorna...
Men din mamma låter härlig ändå, det är så roligt att dela litteraturintresset med sin familj!

Ingrid sa...

Jovisst är det synd- jag vet inte vad det var med Grazia Deledda som väckte sådan "småilska". Konstigt- det där. Varje gång det talades nobelpris (det var kanske inte sådär jätteofta förstås:-) kom hennes namn upp och så stönades det....Kanske skulle man försöka läsa något av damen i fråga igen. (Då blir det nog att anlita något magasin någonstans.....)

Lyrans Noblesser sa...

Undrar om jag läst något av Drabble, det var länge sedan i så fall.

Lilla O sa...

Drabble är bra! Det var länge sedan jag läste henne också.

snowflake sa...

Drabble är väl syster till A S Byatt? De lär ska vara hemska ovänner...

/skvallertanten

Ingrid sa...

De är systrar - och jag har också hört att de ska vara ovänner. (säger skvallertant nr 2 :-)