tisdag 17 november 2009

Brännässlor, Peter Forsskål och en artikel i dagens Sydsvenska


Per Svensson skriver mycket tänkvärt i Sydsvenskans B-del (kulturdelen) i dag.
-
Jag hoppas att många läser och begrundar.
-
En annan bok som också handlar om bland annat Peter Forsskål - är "Det lyckliga Arabien" skriven av den danske författaren Thorkild Hansen. ("Det lykkelige Arabien" på originalspråket).
-
" En vintermorgon i januari 1761 förbereder fem män ivrigt sin avfärd från den danska huvudstaden. Två av dem är tyskar, två danskar och en svensk. De ska tillsammans påbörja det största vetenskapliga företag någon i Norden dittills planerat- en expedition till Orienten."
-
"Det lyckliga Arabien" är sorglig, den är lärorik och den är oförglömlig.
" Mellan slumpen och ödet talar den mänskliga tungan, och förstummas den talar fingrarna, och förlamas de talar ögonen, och förblindas de talar hjärtat- ensamt eller i den älskades armar, i is eller lågor, till det sista pulsslaget....
(Thorkild Björnvig)

4 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Jag tycker Per Svensson har blivit flera stån vassare sedan han lämnade Expressen, faktiskt. Underligt.

Andreas Ekström fick till det på sin blogg också, i förra veckan. Här, i samma ämne:

http://www.andreasekstrom.se/2009/11/11/viktigt-meddelande-till-hokopinge/

Det lyckliga Arabien är en sån där bok som jag bara hört talas om. Jag trodde knappt att det skulle gå att få tag i den idag, men det verkar ju intressant, i alla fall som ett historiskt dokument.

Ingrid sa...

Jag tycker att Per Svensson får till det väldigt bra vad gäller de flesta ämnen- (jag hade dålig koll på honom i Expressen - det måste jag förstås erkänna)- tack för länken till Andreas Ekström. Den bloggen ska jag titta in på genast.

"Det lyckliga Arabien" är en bok som man inte kan lägga åt sidan när man väl börjat läsa den. Så välskriven och sorglig- och som du säger ett mycket fint historiskt dokument. Hos mig har boken en hedersplats i hyllan.

Ingrid sa...

Har läst Andreas Ekströms inlägg. Mycket bra! "Där satt den", skulle man kunna säga.

Søren sa...

Thorkild Hansens drama-dokumentariske bøger er absolut værd at læse!