måndag 19 oktober 2009

tema-trio omslag






Bokomslag är viktiga- de kan ha både en mycket lockande och också en direkt avskräckande funktion. Så- jag ska lägga upp tre "utsidor" som tilltalar mig- mitt bidrag till Lyrans alltid lika spännande tema-trio.



-


Another Love av den ungerska författarinnan Erzsebet Galgoczi- (ligger i min läshylla och väntar...)- jag tycker mycket om det här omslaget- svart och rött och kvinnans ansiktsuttryck... jag tror att handlingen mycket väl avspeglar sig i bokens utsida- en berättelse om mord och politiska intriger - Ungern av år 1956.





Visst är hon otroligt vacker- den gåtfulla författarinnan Clarice Lispector. Ett fantastiskt porträtt.... Jag har inte ännu läst någon bok av Lispector men hennes biografi har jag börjat bläddra i- den väcker än mera intresse för författarinnan... född i Ukraina och bosatt i Brasilien.

Avslutningsvis- Le Clezios "Hungerns visa"- jag var helt enkelt tvungen att ha med ett av de alltid lika välvalda fotona från Elisabeth Grate förlags utgivning. Bilden talar för sig själv. Jag tycker att det är en så god idé att använda sig av foton- Elisabeth Grate lyckas alltid lika väl med sina val också..

3 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Alla är de fina och Hungerns visa är dessutom bra. Men Another love är ju helt makalös!

Lilla O sa...

Håller helt med om Grate, men de andra omslagen är fina också!

Ingrid sa...

Ingenting slår ett bra foto som omslag... (möjligen en vacker tavla....)