måndag 28 september 2009

Tema-trio vandringslitteratur



Lyran efterlyser vandringslitteratur den här veckan- jag har letat lite i bokhyllorna och hittat det här:


1. "Homage to Patagonia" av Bruce Chatwin- här vandras det i den sydligaste och mest oländiga delen av Syd-Amerika. Jag har alltid haft en dragning till den typen av plats- kall, karg. oländig, ensam... Bruce Chatwins bok gör min längtan än större....

-

2. "På barer och bakgator" av Adolf Hallman. Här har vi den verklige flanören. Promenader på alla möjliga platser.... Marseille, Köpenhamn, München...

"Å, denna luft av en liten parisisk bakgata där en människa lämnat kvar ett stycke av sitt förflutna! Den är frän och pepprad. Den kittlar näsborrarna, den svider i ögonen, den stöter en bort och suger en till sig igen."

-

3. Tomas Tranströmer - här ett utdrag ur dikten C-dur


"När han kom ner på gatan efter kärleksmötet

virvlade snö i luften.

Vintern hade kommit

medan de låg hos varann.

Natten lyste vit.

Han gick fort av glädje.

Hela staden sluttade.

Förbipasserande leenden-

alla log bakom uppfällda kragar.

Det var fritt!

Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro.

Så tyckte han. ----"

5 kommentarer:

Lilla O sa...

En av mina favoritdikter! Hoppas att det blir hans namn som Englund läser upp en snar torsdag!

Lyrans Noblesser sa...

Jaaaa, om det ändå vore så väl! Jag blir ju nästan en lyrikvän när jag läser sådant fint!

Ingrid sa...

Jag håller helt med. Tranströmer är en mycket värdig kandidat.

agnes i Lund sa...

Hamsuns Sult är det första som dyker upp i min skalle, men minnet är svagt. . .

Bai sa...

Åh, eg liker Tranströmer!