fredag 11 september 2009

På västfronten intet nytt


"Jag är fullkomligt lugn. Månaderna och åren må komma, de ska inte ta ifrån mig mer, de kan inte ta ifrån mig mer. Jag är så ensam och utan förväntningar att jag kan motse dem utan fruktan. Det liv som bar mig under dessa år finns ännu kvar i mina händer och ögon. Om jag övervunnit det, vet jag inte. Men så länge det finns där ska det söka sin väg, vare sig detta som säger "Jag" inom mig vill eller inte."
-
"Han föll i oktober 1918, en dag då det var så stilla och lugnt vid hela fronten att armérapporten inskränkte sig till den enda meningen:" På västfronten intet nytt"

3 kommentarer:

Søren sa...

Åh, en af mine absolutte favoritter. Scenen hvor han er hjemme på orlov, det er nat og han ligger i sin gamle seng, og hans mor våger over ham. Ingen af dem sover. Og det er umuligt at forklare hende de rædsler han oplever. Den scene får altid til at knibe en tåre.

Ingrid sa...

Det finns så många gripande passager i den här boken- den är också en av mina favoriter. Jag vet inte hur många gånger jag har läst om denna bok.... och jag blir lika rörd varje gång...

Søren sa...

Ja, jeg har også læst den mange gange, både på dansk og på tysk. Virkelig en klassiker indenfor antikrigslitteraturen.