fredag 11 september 2009

Nobelpris- nobelalfabet


Här kommer mitt bidrag i Lyrans nobel-alfabet- veckans bokstav är "O".
Mitt val blir "Ovädret" av den italienske poeten Eugenio Montale. Jag väljer Montale för att jag tycker om hans dikter och för att jag tycker att jag vill föra fram lyrik över huvud taget.
-
Svenska akademins motivering lyder: ... "för hans särpräglade diktning som med stor konstnärlig känslighet tolkat humana värden i tecknet av en illusionsfri livssyn."
2. En författare eller en bok som skulle fått priset- (och fortfarande på bokstaven "O").
Jag slår ett slag för Orlando Figes- historiker- för hans sätt att föra fram både Rysslands rika kultur i mycket läsvärda böcker och även för hans sätt att fokusera på den "lilla, utlämnade människan" som han gör i "The Whisperers".

7 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Det är alltid så berikande att komma hit och läsa lite om lyrik, som ju är styvmoderligt behandlad av mig.

Lilla O sa...

Håller med Lyran, alltid kul att läsa om lyrik som ligger mig varmt om hjärtat. Du kanske ska starta en lyrikutmaning?!

Vixxtoria sa...

Jag hade inte förväntat mig annat än att du skulle slå ett slag för lyriken. Jag har varken läst Montale eller Figes, men båda verkar läsvärda på olika sätt; jag har ju i och för sig en svaghet för historiker, vilket blir till Figes fördel.

Ingrid sa...

Kanske kan det bli en lyrikutmaning.... vi får la se. Och... själv hoppas jag att Peter Englund kan få fatt i någon värdig kandidat som skriver om historia... till priset med "stort P" det vill säga... Oktober närmar sig med stormsteg.
Montale skriver vackra dikter- och det gör hans landsman Quasimodo också... (även han nobelpristagare)...

Lilla O sa...

Åh en författare på Q, ett måste att läsa i dessa alfabetstider!

Søren sa...

Orlando Figes har jeg aldrig hørt om. Interessant!

Ingrid sa...

Lilla O- ja, det lär nog inte finnas så många kandidater att välja på när det blir dags för bokstaven "Q" :-)
Sören- det är först i år som Figes blir översatt till svenska (som jag kan se)- (vet inte om han är översatt till danska) jag har bara läst honom på engelska. Bland annat "The whisperers"- private life in Stalin's Russia.