torsdag 24 september 2009

MacBird!!


Jag har ägnat mig åt ren och skär 60-tals-nostalgi ett tag. Detta via omläsning av Barbara Garsons parodi "MacBird".
"a sensational parody of MacBeth set somewhere between Dallas and Dunsinane".
-
Beatnik witch: When shall we three meet again?
Muslim with: In riot!
Worker witch: Strike!
Beatnik witch: Or stopping train?
Muslim witch: When the hurly burly's done,
When the race is lost or won.
Worker witch: Out on the convention floor.
Or in some hotel corridor.
Beatnik witch: Where cheering throngs can still be heard,
There to meet with..... MacBird!
Muslim witch: I come, soul brothers!
Worker witch: Comrades call!
Beatnik witch: Away!
Three witches: Fair is foul and foul is fair.
Hover through stale and smoke-filled air.
-
Jag skulle gärna ha velat se pjäsen när den först sattes upp- men det är rätt roligt att läsa den också.

3 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Den låter helt underbart fantastisk! Den måste jag försöka få tag på (för jag antar att det är i princip uteslutet att hitta någon som spelar den).

In Riot
Strike
Or stopping train!

Snyggt snyggt snyggt!

Boktokig Eva Boström sa...

Låter kul!

Ingrid sa...

Ja, det är nog svårt att hitta någon som spelar den här pjäsen idag- tyvärr, tyvärr. Den är mycket fyndigt skriven. Jag undrar om det kan finnas någon inspelning någonstans.