måndag 14 september 2009

Barnboksnostalgi- igen....


När jag städade bland mina hyllor i går hittade jag en bortglömd "skatt"- "Peters Jul- vers for börn af J. Krohn". Utgiven av Gyldendalske Boghandel-Nordisk forlag, Köbenhavn, 1950.
-
"Peters Jul" är en riktigt gammal barnklassiker från Danmark. Allt är på vers och det handlar om Peter som väntar på julen, upplever julen och också helgerna efter jul - med spänning och förväntan.
"Med risengröd begynder vi-
husk på, der er en mandel i!-
Og så skal gås vi have.
I gåsens ryg et flag skal stå,
og den har små manchetter på
og grankrans om sin mave."
-
Den här boken fick mig att minnas mycket från min barndom - och också min mammas berättelser om jular i Danmark....
"Danmark- H.C. Andersens hjemland- kan opvise en raekke smukke, aegte danske billedböger. Af disse er fire kommet til at stå alle danskes hjerte saerlig naer: Kaalunds "Fabler", "Peters Jul", "Flugten til Amerika" og "Molboerne". På hver sin måde avspejler de noget som vi gerne vil tro i saerlig grad er vort: medfölelse med alt levende, trangen til at glaede andre, det danske lune- givet i en form, der taler til og forstås af börn"
(från bokens baksida).

Inga kommentarer: