söndag 19 juli 2009

Noveller, noveller, noveller.....







Ett ganska stort antal novellsamlingar pockar på min uppmärksamhet just nu.... först ut är Mavis Gallants "Selected Stories"- läs här om bokförlaget Atlas planer vad gäller just Mavis Gallant- med både intervju och högläsning!
-










På min läsväntelista har jag också "The Collected Stories of Katherine Mansfield"- en nostalgitripp i vissa fall för mig- jag läste en hel del av Mansfields noveller som tonåring (men minnet behöver friskas upp....)- Minns att DH Lawrence gjorde ett inte alltför smickrande porträtt av henne i boken "Women in Love". (Den vill jag läsa om).


Dorothy Parker.... i "The Collected Dorothy Parker".... vass trut och vass penna. Jag har alltid fascinerats av henne- jag tycker att ett citat på baksidan av min bok sammanfattar bilden av henne ganska bra " she could combine a heartbreak with a wisecrack" (Irwin Erdman).




Av Rabindranath Tagore har jag bara läst lyrik tidigare- det ska bli spännande att läsa noveller också. Den här boken är ett fynd från Bibliotekets Vänners utförsäljning- Tagore för det facila priset av 10 kronor....

Dessutom har jag bunkrat upp med Ursula Le Guins (tips från Snowflakes) "Unlocking the air", Martin A Hansens "Påskklockan och andra noveller" och sist men inte minst "Kärlekens vägar" av Alice Munro.

2 kommentarer:

Klotho sa...

Dorothy Parker upptäckte jag på gymnasiet, när hennes dikter tonsattes av Annika Blennerhed (tror att hon hette så) och jag blev helt förälskad i Parkers texter och införskaffade allt jag kunde. Åkte till storstan (Stockholm) för att få tag på the Penguin Dorothy Parker. Köpte LP-skivan med Blennerhed också, men det var texterna som lockade.

Ingrid sa...

Jag visste inte att Parkers dikter blivit tonsatta. Intressant! Jag läste också en del Parker när jag var yngre- hon håller definitiv än för mig även om jag läser henne med lite andra ögon idag. Jag ser hennes skörhet och känslighet mera nu tror jag- som ung tyckte jag mera att hon var "cool".