torsdag 16 juli 2009

Mästaren Ma av Willy Kyrklund


Mitt exemplar har jag lånat på biblioteket men jag känner att den här boken vill jag äga- för att kunna återkomma till den med jämna mellanrum. Boken omfattar bara cirka 100 sidor men det är koncentrerad text - den kräver tid och funderingar. Mästaren är inte totalt mästerlig av sig alltid... och det blir faktiskt både roligt och ironiskt ibland. Människans villkor.... de kan man fundera över hur mycket som helst och "Mästaren Ma" är en stor inspiration därvidlag .
-
Jag hoppas att boken kommer i nytryck.
-
På sidan 31 hittar jag de här visa orden om matematik:
" Ehuru matematiken är en del av våra tankar, låter den sig icke påverkas och icke talas tillrätta. Den matematiska kalkylen fortskrider obönhörligt efter reglerna; om resultatet icke behagar oss kan vi glömma det, men vi kan aldrig ändra på det. Detta är matematikens tvångsmässiga natur."
"Endast inom matematiken erfar människan en känsla av att sväva i rymden; hennes ängslan gäller att falla ned."
-

2 kommentarer:

snowflake sa...

De där tankarna om matematik får mig att associera till Kontakt av Carl Sagan. Science fiction som även blivit film med Jodie Foster. Märkligt hur någons ord om matematik kan vara så mycket mer lockande än själva matematiken... Poetiskt, svindlande istället för fyrkantigt själlöst.

Ingrid sa...

Jag tänker precis som du- att ord om matematik kan vara så otroligt förtrollande och vackra... Jag har inte sett filmen "Kontakt" men jag tror att jag läst boken (för mycket länge sedan).