tisdag 28 juli 2009

Jag saknar Jolo.....


Från biblioteket lånade jag en bok av Jan Olof Olsson- "Mina städer", utgiven 1991 - urvalet är gjort av Carl Olov Sommar.
Jolo var en gudabenådad journalist och författare. Han skrev med en mycket speciell och fin humor. Nyfiken var han och han kunde få fram både atmosfär och känsla... så som inte någon annan. Hans böcker om Irland och England t ex är obetalbart roliga och iakttagande.
"Irland, den omöjliga ön" precis som "Drottningens England" skrev han tillsammans med hustrun Margareta Sjögren. Jag har läst båda böckerna så många gånger....
Carl Olov Sommar skriver om Jolo bland annat att han var en alldeles utomordentlig skildrare av städer- städers liv och städers stämningar. Han lyckades alltid fånga platsens själ!
I boken om Jolos städer finns det att välja på- Stockholm, Köpenhamn, Leningrad.... Helsingfors, München och mycket annat......
Här skriver han om Belfast på typiskt Jolo-vis
" Staden Belfast är på väg att bli den märkvärdigaste stad jag vet. Det har varit den enda stad jag varit i som jag aldrig kunnat komma ihåg något från. Jag har en utomordentlig förkärlek för tråkiga och trista städer, och bryr mig inte om pittoreska städer, så att jat till exempel tycker Chicago är trevligare än Nürnberg, Manchester eller till och med Birmingham är roligare än München och Gävle kuligare än Mariefred, och så vidare. Från dessa städer minns jag alltid gathörn, torg , fasader, näringsställen, lokaler och människor. Jag har gått och skrytsamt inbillat mig: det finns inte en stad så tråkig att jag inte kan minnas den efteråt. Men Belfast har knäckt mig."
Det är trist att veta att Jolos penna slutade skriva år 1974. Då gäller det att ta väl vara på de fina berättelser som finns kvar- jag läser och minns med stor nostalgi......

3 kommentarer:

Bai sa...

Du er så flink til å skrive om forfattarar på ein slik måte at eg får lyst til å lese om dei!

Hermia Says sa...

Haha rolig läsning om mitt Gävle... Minns staden fick utnämningen "Sveriges tråkigaste stad" i någon av kvällstidningarna på kanske sena 80-talet.

Ingrid sa...

Tack Bai, så glad jag blev över dina ord! Hermia: Jag har aldrig varit i Gävle men tror att Eslöv skulle komma högt på "tråk-listan" också... (och Eksjö....). Jolo skriver också om Malmö... "Måndagmorgon, Malmö central" (tala om "tråkplats")...