måndag 20 juli 2009

Böcker om rymdens män




Boken av Craig Nelson funderar jag på att beställa bara för att jag vill stilla min egen nyfikenhet. Vilka var de- de tre männen som jag alltså inte iddes sitta uppe för att titta på den där natten för 40 år sedan? Aldrin är svenskättling (från Värmland dessutom)- så mycket vet jag i alla fall.
Boken till höger är min alldeles egen- den såldes säkert i många exemplar när Gagarin besökte Malmö 1964- (författare: Wilfred Burchett och Anthony Purdy).Man kan bl a läsa att den första "Sputniken" skickades ut i rymden den 4 oktober 1957 för att följas av två till- sedan började man skicka upp hundar (Bjelanka och Pjestraja) (det blev flera hundar och kaniner också) "Sputnikarna" byttes ut mot "Lunikar"..... Gagarin gjorde sin rymdfärd den 12 april 1961 i Vostok.

Inga kommentarer: