tisdag 2 juni 2009

Tematrio-mammor


Bilden föreställer min mamma- fyra år gammal. "En lille dansk pige".
Mitt val i denna tema-trion blir i två fall verk av Pär Lagerkvist.
1. Gäst hos verkligheten.
Porträttet av modern i boken är så finstämt, så ömsint, så vackert- svårt att inte ta det till hjärtat direkt.
Så här beskriver Lagerkvist "modern":
" Hon var ljus med klara, gråblå ögon och det tunna håret skilt i pannan. Folk är ljusa på många sätt, men hon hörde till dem där det inte bara är något yttre utan man känner att själva mänskan blivit till för den skull, kunnat bli till och leva för det---- sådana mänskor verkar ofta bräckliga, som om det inte behövdes någonting för att plåna ut dem. Om en mäktig och för hård hand strök över världen, så skulle de plånas ut, inte finnas där mer. Och världen skulle vakna upp som ur en god och vacker dröm och se att allting bara var den hårdaste verklighet." Dessa rader har min mamma strukit under i boken- och jag får tårar i ögonen när jag läser- min mamma miste sin egen älskade mamma när hon bara var sex år gammal.
-
2. Ur diktsamlingen "Den lyckliges väg" av Pär Lagerkvist hämtar jag:
Nu vänder mor sitt bibelblad
och följer skriften rad för rad,
där Herrens gärning träder fram
så dunkel, allvarsam.
-
Men när hans ord syns alltför stort
och alltför väldigt det han gjort,
då sitter hon i skymningen
och finner frid i dem.
-
Då sitter hon med handen kvar
på dunkla ord, men uppenbar
syns henne världen runt omkring,
dess alla ting.
-
På alla sina barn där uti den
hon tänker milt i skymningen,
och deras vägar där de går
hon blid förstår.--------
-
3. Else Lasker-Schüler har skrivit denna vackra och sorgliga dikt kallad "Mor"
-
En vit stjärna sjunger en dödsvisa
I julinatten.
Likt begravningsklockor i julinatten.
Och på taket molnets hand
En smekande fuktig skugghand
Söker min mor.
-
Jag känner mitt nakna liv,
Det skjuter ut från mitt moderland,
Så naket var aldrig mitt liv,
Aldrig så i tiden givet,
Som om jag, utblommad
Stod bortom dagarnas ände
Endast nattens mörker kände,
Ensam.
(Översättning och tolkning: Peter Handberg)

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Pär Lagerkvist skriver så underbart fint. Jag har nyligen köpt Gäst hos verkligheten på antikvariat för att läsa om den.

Ingrid sa...

Ja, han är verkligen en värdig nobelpristagare! Hans lyrik är också så oerhört vacker.