lördag 20 juni 2009

Citat av Hjalmar Söderberg- samlade av Kaj Attorps m m

En midsommar för många år sedan.....

-
Förutom Somerset Maugham och hans noveller har jag också en bok med citat av Hjalmar Söderberg på mitt "läsbord"- "Jag tror på köttets lust och på själens obotliga ensamhet"- (citaten är i urval av Kaj Attorps).
-



Kaj Attorps har samlat över 230 citat från Hjalmar Söderbergs verk. Citaten blandas med glimtar och bilder från Söderbergs liv. Attorps jämför också Söderberg med några författarkolleger "sekelskiftsförfattare" och s k "tiotalister"- många av dessa är idag bortglömda.... Marika Stiernstedt och hennes make Ludvig Nordström, Per Hallström, Henning von Melsted, Gunnar Hellström och Sigfrid Siwertz... dessa är bara några "skriftställare" som inte läses eller ens nämns särskilt ofta idag.
-
(Jag måste säga att jag känner mig mossig för jag har både Siwertz, Nordström och Marika Stiernstedt i hyllorna- visserligen arvegods men när jag gick i skolan var både Siwertz och Lubbe Nordström med i flera antologier - Siwertz med"Mälarpirater" och Lubbe Nordström med både "Lort-Sverige" och "Tomas Lack". Gustaf Hellström fanns representerad i mitt föräldrahem med "Snörmakare Lekholm får en idé" (tror att den finns någonstans i mitt hem nu... men var?- jag har dock inte läst boken...).
-
Mälarpirater vill jag gärna läsa om och om jag hittar "Snörmakaren" någonstans ska jag göra ett försök med honom också....
-
Så över till citaten- som gammal Malmöbo kan jag inte låta bli att fastna för det här:
-
Om krigarkungen Karl X Gustafs staty
-
För dem som känner hans historia innebär denna staty en monumental värdeförfalskning, som tidshändelserna ställer i en särskilt skärande belysning. Tiden inbjuder inte till förhärligande av rövarbragder. Tag bort skräpet och smält om det till nödmynt!
(Till detta säger jag "hear, hear!)

1 kommentar:

Amoroso sa...

Ni vet väl att det finns så kallade väggord, så att man kan trycka upp sina favoritcitat på väggen. Har själv länge funderat på Mobergs "Ta vara på livet för nu är det din stund på jorden.."