fredag 22 maj 2009

Näckrosön av Eva-Stina Byggmästar


Jag har fallit för Byggmästars diktande- pladask. Den här diktsamlingen utgör inget undantag. Visst- några recensioner pratar om "för mycket halleluja"- men jag känner inte på det viset. Jag tycker bara det är vackert. Jag kan inte beskriva mig själv som en speciellt religiös person- men jag kan ändå uppskatta den här typen av lyrik.
Oceanen är ett hav av tårar,
därför ger den liv:
fiskar, koraller, pärlor
och ädelstenar- vad allt
kan inte dina tårar rymma:
skogar av sjögräs,
valar och plankton,
osynliga marmorkatedraler
med vita kors på höga vita torn.
Det är bara så otroligt vackert......

3 kommentarer:

Bai sa...

Ja, det er vakkert. Nesten som om diktet maler eit bilete eg kan få sjå på.

Lille søster sa...

Jeg er glad i Byggmäster. Og Forsström og Gripenberg. Liker du dem?

Ingrid sa...

Byggmäster målar verkligen! Forsström har jag inte läst något av men Gripenberg tycker jag mycket om. (Tack för tipset om Forsström som jag genast ska leta upp mera information om!)