lördag 16 maj 2009

Kulturfyran om Indisk litteratur mm

1. Hur många böcker av indiska författare har du läst?

Runt ett dussin skulle jag tro. Senast läste jag "Love Marriage" av V.V. Ganeshananthan (hon har sina rötter på Sri Lanka). Anita Nair och Anita Desai är favoriter- även Jhumpa Lahiri är jag mycket förtjust i och naturligtvis Rabindranath Tagore....

2. Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?

USA och Storbritannien som svar på första delfrågan.Vad har jag inte läst? Jag har många länder att utforska vad gäller författare: Burma, flera Afrikanska länder... alla dessa ö-riken i Oceanien.... listan kan säkert göras ändå längre. Thailand? (inte säker). Paraguay?

3. Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?

Alla ovan nämnda!

4. Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?

Jag har inte ett enda drömland- jag har flera. Grekland, USA, Frankrike.... Danmark.... och alla dessa öar i Oceanien... Nya Zealand.... Fick jag bara välja ett skulle det bli USA- för den storslagna naturen - jag skulle vilja se "the Great Plains".

Inga kommentarer: