torsdag 14 maj 2009

100 franska författare

Av min mycket goda väninna i Frankrike fick jag flera intressanta tidningsklipp- bland annat några sidor ur tidskriften "Télérama"- hundra franska författare har fått välja sina tio favoritböcker.
-
De författare som fått "högst favoritstatus" är :
-
Marcel Proust
William Faulkner
Gustave Flaubert
Fjodor Dostojevski
Virginia Woolf
Franz Kafka
Louis-Ferdinand Céline
Samuel Beckett
Arthur Rimbaud
Stendhal
Mme de La Fayette

dessa tio toppar listan.

Jag noterar med extra stort intresse William Faulkners placering som nr 2!

2 kommentarer:

H alias violen sa...

inser ännu tydligare att jag måste läsa faulkner som ju fick pulitzer priset det år jag föddes.......
intressant lista för övrigt, jag har ju en vurm för listor, tror att jag därmed ska få fler boktips, precis som jag skulle behöva det, minläsalista är ju hur lång som helst. läser just nu älskarinnorna av jelinek (nobelprisutmaningen). har redan skrattar flera gånger......hon är ju kul ju elfride......

detta inlägg innehåller inga versaler inspirerad av jelinek.....

Ingrid sa...

Jag gillar också listor- precis som du har jag nu en jättestor "vill-läsa-lista". Av Jelinek- har jag bara läst "the Piano Teacher". Fler böcker av Faulkner lär det bli för min del- jag har många kvar!