onsdag 29 april 2009

Rumänska författare

Till vänster den rumänske författaren Panaït Istrati. (Jag följer en dansk bloggare som just nu läser flera av Istratis böcker). Jag måste erkänna min nästan totala okunskap vad gäller just Rumänien som författarland. Jag skulle verkligen vilja göra något åt den okunskapen.....
-
När jag googlar hittar jag förutom Mircea Cartarescu även Zacharia Stancu (jag känner igen namnet)- och så Paul Celan. Celans dikt "Todesfuge" glömmer man aldrig när man en gång har läst den.
-
För ett antal år sedan läste jag Olivia Mannings "Balkantrilogi" och den utspelar sig till stor del i Rumänien (vid tiden för andra världskriget)Mannings böcker tyckte jag mycket om, och jag vill minnas att de filmatiserades med bl a Kenneth Branagh i en av huvudrollerna.
-
One wish alone have I:
In some calm land
Beside the sea to die;
Upon its strand
That I forever sleep,
The forest near,
A heaven near,
Stretched over the peaceful deep.
No candles shine,
Nor tomb I need, instead
Let them for me a bed
of twigs entwine.

Mihai Eminescu

2 kommentarer:

Boktokig Eva Boström sa...

Det är så många länder tycker jag som man inte kan något om författarna! DEt är synd!!!

Ingrid sa...

Jag håller helt med dig- det blir tyvärr mest böcker med hemvist "anglo-saxiskt land"- inget ont i det men det känns ofta som om man missar så mycket. Svårt när så mycket inte blir översatt. Jag försöker nu "jaga upp" böcker av just Panaït Istrati. Det får bli fjärrlån via biblioteket.....

Såg att du bloggade om en bok om samernas historia - den skulle jag också vilja läsa! (Stulet land).