lördag 7 mars 2009

Om ängar och kartor och lite Lotta Lotass


En äng... fylld med mandelblommor, smörblommor och olika sorters gräs. Värd att bevara i våra landskap, tycker jag. Om ängen skriver Niklas Cserhalmi i "Fårad mark":" På ängen växte en mängd olika sorters gräs och örter som efter lieslåtter och torkning under högsommaren blev hö och vinterfoder åt djuren. Ängen besåddes inte och den gödslades heller inte, allt som växte på ängen från rödklöver, slåttergubbar och darrgräs till hassel, olvon, björk och ask växte där till den allra största delen naturligt."
Kartor så, jag har en gammal karta över Ölme socken (utanför Kristinehamn)- med namn på de gamla torpen och gårdarna- den kan jag fördjupa mig i och drömma mig bort i- och jag tänker på Karl Oskar i "Sista Brevet till Sverige"- han som fick en karta över Ljuders socken... (och han sa till sin blivande svärson: "ska du ha min dotter så ska jag ha din karta över Ljuder" ) Jag själv funderar över min farmors alla "anfäder och anmödrar"-från Jogarsrud, Mårön, Bastukilen etc (där (Bastukil) familjen tydligen hade stampat jordgolv och svalt illa under nödåren på 1860 och 70-talen... Kartor kan verkligen sätta tankarna i rörelse- lika mycket som den bästa bok.
Slutligen- Lotta Lotass har invalts i Svenska Akademin. Jag har inte läst en enda av hennes böcker men det vill jag verkligen råda bot på. En tur till biblioteket får det bli (kan tänka mig att hennes böcker gått åt redan förstås....).

Inga kommentarer: