onsdag 25 mars 2009

Nyfiken på 1: Else Lasker-Schüler


Jag har hittat "Dikter och porträtt" av Else Lasker-Schüler hos AdLibris. Så mycket tysk lyrik har jag inte läst- men jag minns "Mein blaues Klavier" av just denna författarinna.
Ich habe zu Hause ein blaues Klavier
Und kenne doch keine Note.
Es steht im Dunkel der Kellertür,
Seitdem die Welt verrohte.
Es spielten Sternenhände vier
Die Mondfrau sang im Boote
Nun tanzen die Ratten im Geklirr.
-
Zerbrochen ist die Klaviatür
Ich beweine die blaue Tote.
Ach liebe Engel öffnet mir
Ich aß vom bitteren Brote
Mir lebend schon die Himmelstür
Auch wider dem Verbote.
-
Här en recension. En mycket intressant kvinna

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bodil på Under pausträdet har skrivit en del om Else L-S. http://www.bodilzalesky.com/blog

(Min ordverifiering idag är "ingra", kallas du för det nån gång? :-)

Ingrid sa...

Tack för tipset. Ska genast ta mig en titt! Ingra... nej det har jag nog inte kallats för (men många andra variationer :-)

Ingrid sa...

Vilken guldgruva av information om intressant litteratur och dito författare! Tack igen Snowflake!

snowflake sa...

Jag trodde nog att du skulle gilla hennes ställe. :-)