lördag 21 mars 2009

Internationella poesidagen- 1- Dylan Thomas-


Bokmania har påmint om att idag firas Internationella Poesidagen. Jag har mycket svårt att begränsa mig till ett bidrag så jag har valt ut tre dikter- dagen till ära.
-
Först ut för min del: Dylan Thomas och Fern Hill (sista versen).
-
Nothing I cared, in the lamb white days, that time would take me
Up to the swallow thronged loft by the shadow of my hand,
In the moon that is always rising,
Nor that riding to sleep
I should hear him fly with the high fields
And wake to the farm forever fled from the childless land.
Oh as I was young and easy in the mercy of his means,
Time held me green and dying
Though I sang in my chains like the sea.


2 kommentarer:

Ingrid sa...

En verkligt trevlig uppmaning Ivana!

Anonym sa...

vad heter den dikten på svenska? alltså fern hill. skulle du kunna mejla det till mig? : )soimpolite@live.se