måndag 16 mars 2009

Kvinnan av Annie Ernaux

Inspirerad av La Bibliofille lånade jag hem "Kvinnan" av Annie Ernaux. Boken handlar om Annies mor och den berör mig mycket djupt.

"Min mor är död, hon dog måndagen den 7 april på den geriatriska kliniken vid sjukhuset i Pontoise. Jag hade låtit lägga in henne där två år tidigare. " Er mor gick bort i morse, efter frukosten", sade sjukskötaren. Klockan var omkring tio."

På knappt hundra sidor porträtteras "kvinnan" - modern. Skildringen är fylld av kärlek men också andra och mera motstridiga känslor. Ofta har vi kvinnor komplicerade förhållanden till våra mödrar. Annie Ernaux är inget undantag. Hennes prosa är sparsmakad och den är mycket intensiv. (jag älskar hennes sätt att skriva!).

När en mor dör- då dör också en stor del av vår egen historia. Så här uttrycker Annie Ernaux det: " Jag kommer inte längre att höra hennes röst. Det var hon, och hennes ord, hennes händer, hennes rörelser, hennes sätt att skratta och gå, som förenade den kvinna som är jag med det barn jag en gång var. Jag har förlorat det sista bandet med den värld jag kom från."

En bok man inte glömmer i första taget.

Inga kommentarer: