tisdag 24 mars 2009

Ett gott skratt förlänger livet


.. och skrattat har jag gjort- (det var allt tur att jag inte befann mig på något allmänt kommunikationsmedel. Då hade jag nog blivit utslängd). Jag bara älskar den här typen av humor.
Boken har recenserats av bl a La Bibliofille - jag tackar för tipset!
Här ett utdrag: (som beskriver hur det kom sig att Mathias Rust kunde landa med sitt plan mitt på Röda torget i Moskva)
" Bögen var vakthavande när Rust befann sig bara hundra kilometer från vår postering. Han blev allt mer nervös, kunde inte sitta still på hela natten och svettades som en gris. Karriäristen däremot bevarade sitt lugn. På natten när han tjänstgjorde flög Rust direkt över våra huvuden. Man behövde inte längre någon radar för att se honom. Karriäristen slog upp tjänsteföreskrifterna, där det stod:" Informera först den överordnade vid varje incident". Karriäristen grep luren och anmälde händelsen till divisionsstaben. Den vakthavande stabsofficeren ringde kårkommendanten, som i sin tur underrättade sin överordnade, och så fortsatte det tills Rust landade på Röda torget. Strax därpå sade dåvarande flygvapenchefen Archipov: " Jag leder en armé av inkompetenta, karriärlystna idioter som smiter undan allt ansvar"- och sköt sig."

Inga kommentarer: