söndag 15 mars 2009

Dominikanska Republiken/Junot Diaz

Jag har läst "The Brief Wondrous Life of Oscar Wao". En alldeles otrolig läsupplevelse. Jag är matt, arg, glad.. omvartannat.

Matt blir jag för att huvudpersonerna är så intensiva - arg blir jag över den politiska situationen i Santo Domingo- och speciellt som den var fram till 1961- glad- det känner jag mig för att fått uppleva en sådan underbar bok!

Nedanstående kan man verkligen känna stor avsky inför: (norpat från Wikipedia)

Rafael Leonidas Trujillo, född 24 oktober 1891 i San Cristóbal, död 30 maj 1961 i Santo Domingo, var en dominikansk politiker. Han blev president första gången 1930 och skaffade sig snart diktatorisk makt. Han undertryckte all form av opposition med brutalt våld och förvandlade Dominikanska republiken till ett familjeföretag.
Trujillo försökte att påverka även andra länders politiska angelägenheter bl a genom inblandning i ett mordförsök mot
Venezuelas president Rómulo Betancourt. Hans storhetsvansinne ledde till sådana brutaliteter, att han till sist sköts till döds i sin bil av medlemmar av hans egen armé.

-

(Mera om Trujillos diktatur kan man läsa i Bockfesten av Mario Vargas Llosa.)

-

Den överviktige nörden Oscar är inte den enda huvudpersonen - systern Lola och modern Beli fängslar mig minst lika mycket. Här finns också La Inca (som fostrar Beli)-och Oscars morfar Abelard - ett offer för diktatorn Trujillo (ett av många).

Historien om Oscars familj blandas med historien om Santo Domingo (ofta i form av "fotnötter"). Spanska uttryck blandas in i texten (och det blir lite knepigt ibland - speciellt för mig som "non habla" men det går med lite extra ansträngning. (Spansk-svenskt lexikon rekommenderas dock...).

-

Ett utdrag: " "Before there was an American Story, before Paterson spread before Oscar and Lola like a dream, or the trumpets from the Island of our eviction had even sounded, there was their mother, Hypatia Belicia Cabral:

a girl so tall your leg bones ached just looking at her

so dark it was as if the Creatrix had, in her making, blinked

who, like her yet-to-be-born daughter, would come to exhibit a particularly Jersey malaise- the inextinguishable longing for elsewheres."

-

We Tell Ourselves Stories in Order to Live har skrivit en fin recension om boken.

Inga kommentarer: