onsdag 11 mars 2009

Det glömda språket


I min pappas hylla fanns denna bok: Selma Lagerlöfs "Herr Arnes Penningar".
Språket.... är Esperanto. Esperanto var ett stort språk under mellan-krigstiden. Min pappa var på flera esperanto-läger och fick många vänner från lika många länder. Så kom kriget.... och jag tror att det förstörde oerhört mycket för esperanto-rörelsen. Vad jag kan utläsa så finns det fortfarande intresse för esperanto men jag har också en känsla av att engelskan kommer att förbli det stora världsspråket. Idén med esperanto tycker jag annars var/är så god.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Internet betyder mycket för esperanto.
Här har du en länksamling där du hittar mycket användbart
http://chenero.googlepages.com/index.html

Anonym sa...

länkadressen föll bort i kommentaren.
Sök i Google på chenero

Ingrid sa...

Anonym! Det gläder mig att esperanto fortfarande lever och jag hoppas att språket ska fortsätta växa också! Som sagt- en så fin tanke ligger bakom.

Anonym sa...

Boktips
http://www.librejo.com/enciklopedio/index.html

Concise Encyclopedia of the Original Literature of Esperanto
Geoffrey Sutton

Lagom finns bara i Sverige, Mikael Parkvall
Kapitel 22 sid 144

Ingrid sa...

Tack för dessa boktips! Jag känner mycket för esperanto!