fredag 13 februari 2009

Ett paket med böcker kom....

Här ska det läsas klassiker.... "
-
Agnes Grey" har jag redan "tjyvtittat" i- det är ju nästa bok på listan i Klassiska Kvinnor.
-
"Middlemarch" beställde jag samtidigt- lika bra det- och så blev jag så nyfiken på "Månstenen" som jag visserligen har läst (men det var en gång i den grå forntiden och jag har lyckats glömma det mesta).

"Min bedstemors historie" slank med också- (fast i ett paket från AdLibris)- Tolv kvinnor skriver om sina mor/farmödrar och deras livshistorier. "Bedstemödrarna" kommer från olika kulturer, klasser och tidsåldrar. Ilskna, milda, bohemiska, tjocka, smala etc-- alla kommer de till tals i den här boken.

Jag hade själv den stora förmånen att bo nära min farmor och hade ett mycket starkt band till henne- jag är den första att sjunga mor/farmödrars lov! Min mormor dog 1918- henne fick jag aldrig träffa- men hon har lämnat efter sig många brev och massor av foton- så jag tycker att jag känner henne också. "Bedstemödrarna" kommer att ligga högt i min hög av böcker.

Inga kommentarer: