torsdag 8 januari 2009

Björg Vik


Först ett tack till Hermia för tipset om denna författarinna. Jag hade tur- en av Björg Viks böcker fanns på biblioteket här. "Snart är det höst"- åtta noveller. Novellformatet är jag inte direkt van vid- det var ett bra tag sedan sist. Speciellt den första novellen i samlingen fastnade jag för "Amandabacken" . Jag är helt tagen av språket... iakttagelseförmågan.... humorn....


" Fru Carlsen hänger upp två blomkrukor med röda pelargonier, en på var sida om dörren. Strax därpå skaffar sig också fru Toresen pelargonia i kruka och en låda med petunior, allt står på parad vid dörren. Ingen sak för den som arbetar i handelsträdgård att skaffa sig växter billigt.

Och en apa har hon då alltid varit."


"Amandabacken" är en berättelse om hur tiderna förändras och vi med dem. "Gator förändras, precis som människor". Efter dessa inledningsord kommer man direkt in i handlingen- får på cirka 50 sidor följa de olika människorna som bor på Amandabacken- och hur tiden för dem framåt....


(för mig som bor i småstad känns en hel del igen och jag ler.... men med viss sorgsenhet också)
Jag kröner inlägget med .... en pelargon. (från Wikipedia).


2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Vad roligt att du också fastnat för henne! Samlingen du skriver om väcker min nyfikenhet.

Ingrid sa...

Jag kommer att leta efter flera böcker av Björg Vik!