torsdag 8 januari 2009

Banketten



Vintern har kopplat greppet även här nere i södern- till stor glädje för husdjuret som syns på bilden...


Banketten av Marika Stiernstedt


Boken är skriven strax efter andra världskrigets slut- och även om man kan "överföra"många av de problem som boken tar upp till nutid känns det hela ändå lite inaktuellt. I centrum står en överklassfamilj-Cottonn-med mor, far och tre vuxna barn (två söner och en gift dotter). Dottern, Vica, står i fokus och man får följa hur hennes äktenskap undan för undan havererar och slutar i total katastrof. Fru Cottonn för en tämligen sysslolös tillvaro - lite välgörenhet, middagar, shopping- för att få tiden att gå. Dottern Vica har heller inget "vettigt" att företaga sig. Äldste sonen "flyter runt och lever på familjens pengar - den yngste försöker att göra revolt mot familjens "värderingar" genom att bli vänsterradikal. Ett mera intressant kvinnoporträtt är herr Cottonns syster Alberta Tuneld.


Här ett citat från boken- " Jag är för trött, tänkte Alberta. Jag börjar bli trött och gammal. I min ungdom var det annorlunda. Visst fanns det kamp;i min barndom trätte frihandlare och protektionister om tull eller inte tull och jag tyckte om att min far höll på frihandeln. Blotta ordet frihet var en kärt. Sedan gladde vi oss åt rösträtten för alla, slutligen också för kvinnorna. Det var en stor segerdag. Men jag har också hört till dem som inte kunde föreställa sig krig i Europa, vi helt enkelt förnekade dess möjlighet.... Och hur vi arbetade under mellankrigstiden och åter trodde! Och allt detta betyder så lite nu."


Jag vet att boken filmatiserats.

Inga kommentarer: