onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År

Eftersom jag är mycket ny i blogg-världen har jag inte mycket att sammanfatta för år 2008- hoppas på ett " bokligt fylligare" 2009.

Jag läser just nu med fortsatt stor förtjusning Abraham Yehoshuas "Den befriade bruden"- hejdlöst rolig i vissa avsnitt (ett av dem är en scen där Jochanan (huvudpersonen) mer eller mindre tvingas följa med sin svägerska att inhandla kläder inför ett bröllop- jag skrattade så jag grät...)- annars får jag hålla med Mats Gellerfelt om att boken är "vacker och lärorik"- jag återkommer med flera kommentarer!

För år 2009.... jag hoppas plocka ut godbitar ur min mammas bokhylla- en del intressanta kvinnliga författare (Klara Johansson, Elin Wägner och Stina Aronsson t ex).

Jag blev mycket gripen av Peter Englunds bok om första världskriget "Stridens skönhet och sorg"- nu vill jag läsa om Turkiet och har hittat en pocketbok av Ingmar Karlsson "Europa och turken"- jag tycker att jag vet alldeles för lite om Balkanstaterna och just Turkiet . I min "oläst-hylla" hittade jag också "Black Lamb and Grey Falcon" -a journey through Yugoslavia- av Rebecca West. En veritabel tegelsten på väl över 1000 sidor- att avnjutas i långsamt mak. Rebecca skrev boken under 30-talet men boken torde fortfarande vara mycket aktuell.

Jag vill också få lite mera ordning på min blogg- med etiketter etc- det gör livet lite enklare om man kan vara ordingsam....

Än en gång- Ett riktigt Gott Nytt År till alla bokälskare (och alla andra också för den delen) från en kall, rimfrostig och mycket vacker "provins".

Inga kommentarer: